گزارش بازاریابی رسانه‌های جمعی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که در حال حاضر تنها ۳ درصد از بازاریابان محتوا به ساخت پادکست‌ به صورت حرفه‌ای می‌پردازند و ۲۴ درصد آن‌ها برنامه‌هایی برای ساخت پادکست در آینده نزدیک دارند بنابراین افزایش آگاهی در مورد چگونگی ساخت پادکست ضروری است.

با پذیرفتن این موضوع که پادکست امروزه در تولید محتوا از جایگاه بالایی برخوردار است، باید با چگونگی تولید پادکست آشنا شده و برای تولید محتوای خود از آن استفاده کنید. در این نوشتار به بررسی نحوه ساخت پادکست و نکات ظریف تولید محتوای حرفه‌ای در این زمینه می‌پردازیم.

۱۰ نکته برای چگونگی تولید پادکست موثر

  1. شخصیت خریداران خود را در نظر بگیرید: حواستان باشد که همه افراد مخاطب شما نیستند. به گفته «کریستوفر پین»، یکی از بنیانگذاران پادکست در بازاریابی محتوا، اگر هدف اصلی شما در پادکست‌ها جذب مشتری‌های جدید است، باید بدانید مخاطبتان همه افراد نیستند. و هدف گرفتن همه به معنی این است که هیچکس را هدف نگرفته‌اید.
  2. ارزش را در توازن ایجاد کنید: احتمالا، کسی در صنعت شما متوجه چگونگی ساخت پادکست شده است پس شما اولین نفر نیستید و لازم نیست که موضوع را به خاطر اصالت محدود کنید اما باید ارزش گذاری کارتان را در بخشی که کس دیگری ایجاد نکرده، اضافه کنید.
  3. مطمئن شوید که موضوع را دوست دارید: از خود بپرسید که آیا می توانید با موضوعی که می‌خواهید بگوئید زندگی کنید. کلیف راونستکراف از کارشناسان پادکست، در مورد راه اندازی پادکست با موضوعی که شما عاشقش نیستید؛ هشدارهای زیادی داده است. رشد مخاطبان تعهد بزرگی است و در این خصوص اگر شما از طاقچه و نمای کار خود متنفر باشید، انجام این تعهد بسیار دشوار خواهد بود.
  4. ابزار خود را انتخاب کنید: تعدادی ابزار رایگان و کم هزینه برای ضبط پادکست وجود دارد و Sound Cloud یکی از محبوب‌ترین آنهاست. با استفاده از این پلتفرم، دانستن چگونگی ساخت پادکست و انتشار آن آسان است. PodcastPeople یکی دیگر از ابرازهای قوی است و عملکرد مشابه وب سایت با شبکه اجتماعی به کاربران توانایی بهره‌برداری از شبکه و بازاریابی در یک پلتفرم را ارائه می‌دهد. برنامه‌های Ardor و Audacity نیز توانایی ضبط و ویرایش فایل‌های صوتی را ارائه می دهد.
  5. صدا را پرورش دهید: صداقت در مورد نحوه ساخت پادکست مهم است. در حالی که برای یک بازاریاب محتوا تطبیق لحن صدای برای محتوای نوشته شده آسان است، تاثیرگذاری بر مخاطبانی که پادکست را می‌شنوند بسیار اهمیت دارد. «کن بلانچارد» به عنوان سازنده پادکست به کسانی که به تازگی پادکست تولید می‌کنند؛ توصیه کرده که که “خود را با گفتار، صدا و نگرش” به صورت همزمان آشنا سازند.
  6. سرگرم کننده باشید: حتی اگر شما یادداشت‌های خود را برای اولین جلسه ضبط پادکست خود آماده کرده باشید، نتیجه نهایی نباید صدایی مانند خواندن یک متن معمولی داشته باشد. «راونزکرافت» توصیه می کند که پادکست خود را با شور و اشتیاق، شخصیت و ماموریتی برای سرگرم کردن و همچنین درگیر شدن مخاطبان بسازید.
  7. معرفی کارشناسان جدید: «درک هالپرن» استفاده از”مظنونین معمولی” را توصیه نمی کند. هنگامی که مراحل اولیه را برای شناسایی چگونگی ساخت پادکست انجام داده اید، کارشناسان پیشرو می‌توانند نقش موثری در محبوبیت پادکست شما ایفا کنند. سعی کنید مهمانان را جایی به کار ببرید که شور و شوق، صدای تازه و ایده‌های جدید را برای ضبط پادکست به ارمغان بیاورند. مردم می خواهند به صحبت‌های نفوذگران دیجیتالی گوش دهند اما آنها به کیفیت محتوای اصلی بیشتر اهمیت می‌دهند.
  8. ویرایش دقیق: صرف نظر از اینکه محتوای شما چیست، یک فایل صوتی که به صورت ضعیف ویرایش شده، می‌تواند اعتبار شما را به سرعت از بین ببرد. ممکن است برای یادگیری نحوه ساخت پادکست به عنوان یک جزء از استراتژی بازاریابی محتوا، به سرمایه‌گذاری زیادی کنید اما این هزینه شما را به یک متخصص در ویرایش صدا تبدیل خواهد کرد.
  9. بهینه سازی جستجوگرها: به یاد داشته باشید، با اینکه گوگل و iTunes در حال حاضر نمی‌توانند فایل‌های صوتی خود را مرور و فهرست نمایند اما این فایل‌ها برای جستجوگرها بهینه‌سازی شده است. کلمات کلیدی بالقوه را در عناوین پادکست و اسامی صفحات خود وارد کنید تا اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما چشم‌های موتورهای جستجو را جذب می‌کند. ایجاد یادداشت‌های مفصلی درباره محتوای هر نمایش می‌تواند اطلاعات اضافی را برای موتورهای جستجو بر اساس تخصص شما ارائه دهد.
  10. استفاده از “چرخه نمایش“: زمانی که به چگونگی ساخت پادکست آشنا باشید، در واقع کار را یک بار انجام داده‌اید.. «پت فلین»، یکی از شناخته‌شده‌ترین پادکسترهای دنیا، معتقد است که اصول موفقیت‌آمیز فروش پادکست شما نیازمند یک چرخه نوردهی سه بعدی است:
  • کشف شدن: بهینه سازی SEO برای موتورهای جستجو و iTunes و ایجاد آثار هنری حرفه ای برای اعتبار فوری و دیده شدن بسیار موثر است.
  • چسبناک باشید: نوعی از محتوای شنیداری که مردم بخواهند با اثبات اجتماعی، شخصیت بالا، موضوعات مرتبط و تنوع لحن گوش فرا دهند را ایجاد کنید.
  • تشویق به اشتراک گذاری اجتماعی: با استفاده از دکمه‌های به اشتراک گذاری اجتماعی، دعوت به عمل و بررسی فرصت‌های سندیکایی، نخستین شنوندگان را به طرفداران همیشگی تبدیل کنید.

۱۰ نکته برای نحوه تولید پادکست حرفه‌ای

امروزه اهمیت پادکست در برندسازی بر کسی پوشیده نیست و پادکست یکی از قوی‌ترین راه‌های ایجاد نام تجاری و مخاطب شماست. در اینجا ۱۰ نکته در مورد چگونگی ساخت پادکست حرفه ای و جذاب وجود دارد که باعث می شود شنوندگان شما بیشتر به دیدن شما ادامه دهند.

  • به موقعیت دهان توجه کنید!: این نکته واقعا مهم است که هنگام ضبط، موقعیت دهان نسبت به میکروفن مناسب باشد. اگر از مکان دور شوید به طور مستقیم در کیفیت صدا منعکس خواهد شد. سعی کنید نوک بینی و یا نوک لب‌هایتان پاپ وقتی صحبت می کنید در لپ تاپ فیلتر مشخص باشد. البته این موارد با تمرین به دست می‌ید و در طول زمان به آن می‌رسید.
  • بیرون از نقطه قرمز بمانید: فرکانس صدا از سبز، زرد و قرمز تشکیل شده است برای ضبط صدا به صورت حرفه‌ای بهتر است در محدوده سبز و زرد بمانید زیرا ورود به محدوده قرمز باعث می شود نتوانید سطح صدای خود را به سبز یا زرد برگردانید. با نرم افزارهای صدا که هم اکنون موجود است می‌توانید فرکانس صدای خود را در بخش‌هایی که لازم است بالا ببرید.
  • ثابت قدم بمانید: یکی از رایج ترین سوالات این است که « قسمت های پادکست باید چه مدت باشد؟» این در واقع یک سوال معمول برای هر پلتفرم انتشار است، یعنی یک کتاب، یک پست وبلاگ، یک ویدیو یا یک قسمت پادکست. پاسخ همه این سوالات این است، تا زمانی که نیاز باشد. هیچ تعداد جادویی وجود ندارد و این بستگی به نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید و همچنین سبک خودتان دارد. تعداد زیادی پادکست بزرگ وجود دارد که فقط سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد و برخی از پادکست‌هایی که طولانی‌تر بیست دقیقه، سی دقیقه و گاهی حتی یک ساعت است. شما مخاطبان خود و نوع محتوایی را که در آن قرار داده اید، می شناسید بنابراین برای مشخص کردن مدت زمان در نحوه ساخت پادکست، می‌توانید براساس نظر مخاطبان مدت لازم را تعیین کنید فقط به خاطر داشته باشید گرفتن یک ریتم خوب برای شما و برای شنوندگان شما مفید خواهد بود تا آنها بدانند چه چیزی انتظار می رود و چه زمانی برای تماشای نمایش خود هر زمان اختصاص دهند.
  • پادکست را برای معرفی خودتان بقاپید: قسمت ابتدایی پادکست‌ها، مقدمه نام دارد که در این بخش شما آزادی عمل زیادی دارد و می‌توانید به معرفی خودتان بپردازید. قدرت این بخش را دست کم نگیرید و از آن استفاده کنید. کوتاهترین مقدمه این است، “این برنامه قسمت … از سری برنامه آموزشی… مربوط به شرکت … می باشد”. برای بخش مقدمه موسیقی را فراموش نکنید زیرا اثر بالایی بر ذهن مخاطبان برای ادامه همراهی شما دارد. تنها یادتان باشد از موسیقی‌هایی استفاده کنید که حق مالکیت نداشته باشید تا دچار دردسرهای حقوقی نشوید.
  • با قسمت پایانی پادکست مخاطب را جذب کنید: قسمت پایانی یک پادکست اهمیت زیادی دارد.با این بخش که در بسیاری از قطعات صوتی به فراموشی سپرده شده، می توانید مخاطب را نگه داشته و با خود همراه سازید. کافی است زمان انتشار برنامه بعدی و راه‌های ارتباطی خود را در این بخش معرفی کنید.
  • از پادکست مخاطب را به وب سایت خود متصل کنید: این یکی از راه‌های هوشمندانه برای همراه سازی مخاطبان با خودتان است. زمانی که آنها به وب سایت منتقل شوند به راحتی می‌توانند در جریان سایر اطلاعات کاری شما قرار بگیرند.
  • به تقسیم بندی پادکست بله بگوئید: اگر مدت زمان پادکست شما طولانی است بهترین کار تقسیم بندی آن است زیرا با این شیوه می‌توانید پاسخگوی سلایق مخاطبان گوناگون خود باشید. خود شما هم تجربه این مورد را داشته‌اید که یک برنامه تلویزیونی و یا رادیوی را تنها بخاطر یک آیتم خاص دنبال کنید.
  • مطالب بیهوده را دور بریزید: اینکه چه مطلبی بیهوده است کاملاً عرفی است و شما باید این مورد را با توجه به در نظر گرفتن علایق و سلایق مخاطبانتان پیدا کنید. حذف موارد هجو از پادکست باعث می‌شود که مخاطبان بیشتر و بیشتر علاقمند به شنیدن مطالب شما شوند.
  • اجتناب از ویرایش بیش از حد: از آنجاییکه شما برنامه را ضبط می‌کنید بنابراین باید درصد حذف و نیاز به ادیت برنامه پائین باشد. ویرایش زیاد یک پادکست می‌تواند به محتوای غنی آن آسیب جدی وارد کند و دل مخاطبان را بزند.
  • لذت ببرید: اگر تمامی این مالب را رعایت کردید حالا فقط باید از تولید پادکست خود لذت ببرید اما اگر با گوش دادن دوباره و دوباره به آن خسته شدید، این نشان‌دهنده این است که باید یک چیز سرگرم کننده به برنامه خود اضافه کنید.

چگونگی تولید پادکست برای یک مبتدی

هنگامی که برای مدتی وبلاگ نویسی می کنید، ممکن است به دنبال روش های دیگر برای گفتن داستان خود باشید تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید. اگر قبلا سعی کرده‌اید چندین روش برای به اشتراک گذاشتن محتوا را فراتر از کلمات امتحان کنید، پس فقط یک پادکست می‌تواند بهترین حرکت بعدی شما باشد. اما چرا پادکست؟ خوب ساده است، پادکست یک روش ساده است و علاوه بر آن تعداد روزافزونی از افراد بیش از آنکه وبلاگ‌ها را بخوانند به پادکست‌ها گوش می‌دهند. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۳۳ درصد از آمریکایی‌ها حداقل یک پادکست گوش کرده اند. این نشانگر این است که شمار زیادی از افراد محتوا را در فرم پادکست گوش می‌دهند. حالا سوال اینجاست که نحوه ساخت پادکست چیست و چگونه یک مبتدی باید این کار را شروع کند؟

اگر شما یک تازه وارد به جمع پادکسترها هستید، نگران نباشید با ۱۰ گام می‌توانید چگونگی ساخت پادکست را بیاموزید و یک نمونه آن را تولید کنید. گام اول این است که برای خود مشخص کنید محتوای مورد انتشار چیست؟ گام دوم این است که یک میکروفون با کیفیت و نسبتا حرفه‌ای تهیه کنید. خوب حالا کافی است یک مقدمه و معرفی برای پادکست انتخاب کنید و پس از آن یک طرح کلی برای این فایل صوتی بنویسید. در گام بعد لازم است خودتان و شیوه‌های دسترسی مخاطبان را تعیین کنید. اگر قرار است پادکست خود را به صورت زنده پخش کنید باید یک میزبان وب مخصوص پادکست نیز دریافت کنید.

فراموش نکنید که وبلاگ و سایت خود را در پادکست معرفی کنید. در گام بعد باید از شنوندگان خود بخواهید که شما را ارزیابی کنند و همرهتان باشند. همچنین لازم است به عنوان یک پادکستر بر نرم‌افزارهای ویرایش صدا مسلط شوید. در گام آخر کافی است تنها خودتان باشید.

اگر آماده تولید نخستین پادکست خود هستید و با نحوه ساخت پادکست آشنا شده‌اید با مراجعه به سایت HowtoStartaPodcast.com  کار خود را آغاز کنید و در یک زمانبندی یک هفته‌ای آموزش‌های لازم را دریافت کنید.