علی اعطا در گفت و گو با ایسنا گفت: مسائل و مشکلاتی که در منطقه٢٢ وجود دارد، سبب شد که تهیه طرح تفصیلی جدید و ویژه منطقه روی میز شهرداری تهران قرار گیرد که بعد از چندسال کلیات مباحث طرح ویژه و جدید در کمیسیون ماده ۵ در آذر ماه سال گذشته به تصویب رسید و حالا برای بررسی و تصویب نهایی به شورایعالی معماری و شهرسازی ارسال شد، اخیرا نیز طرح تفصیلی جدید در کمیته فنی شورایعالی مورد بررسی قرار گرفته و بنظر می رسد طی ماه های آتی این طرح، نهایی و بعد از تصویب به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.

تبدیل منطقه ۲۲ به مرکز گردشگری ملی
رییس کمیته معماری شورای شهر تهران اظهار کرد: نقش ملی و فراملی که برای منطقه ٢٢در نظر گرفته شده است ایجاب می‌کند، فعالیت‌ها و کارکردهایی در این منطقه مستقر شود که جوابگوی نیازهای ملی و فراملی باشد و به همین دلیل می بایست از این به بعد از توسعه کاربری مسکونی کاسته و ایجاد فعالیت های مرتبط با نقش منطقه در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: امکان ایجاد نقش تفرج و گردشگری برای منطقه با وجود جاذبه های تفریحی، طبیعی و غیر طبیعی همچون دریاچه ، آبشار و… مهیا است و این منطقه در مجاورت کوهپایه ها و رود دره ها است و دارای اراضی باز می باشد، ادامه داد: در حوزه خدمات بزرگ مقیاسی که برای این منطقه تعبیه شده باید این نکته را در نظر گرفت که اگر قرار باشد، کاربری خدماتی تقویت شود باید این مهم هدایت شده باشد و مشخص شود چه خدماتی با چه مقیاس و به چه اندازه می بایست گسترش یابند.

جمعیت چالش بزرگ منطقه ۲۲
اعطا گفت: یکی از چالشهای مهم منطقه ٢٢ موضوع جمعیت پذیری آن است بگونه ای که براساس سرشماری سال٩۵، جمعیت ساکن در منطقه کمی بیش از ١٧۶ هزار نفر بود. طرح جامع تهران جمعیت پذیری منطقه را ٣۵٠ هزار نفر دانسته اما در عمل با توجه به اتفاقاتی در حوزه صدور مجوز و پروانه ساخت و ساز و قراردادهای منعقد شده، رخ داده، جمعیت پذیری منطقه به ۴۷۵ هزار نفر خواهد رسید که با واقعیت های موجود فاصله دارد و باید چاره اندیشی شود. در همین راستا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع جمعیت پذیری را برای بررسی و تعدیل احتمالی به کمیته فنی شورای عالی ارجاع داده است.
وی با بیان اینکه بحث جمعیت پذیری براساس برخی فاکتورها از جمله تامین آب و …تعیین می شود، افزود: بر روی مسئله جمعیت پذیری منطقه٢٢ در طرح تفصیلی جدید با توجه به مشکلات تهران باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
اعطا گفت: تعریف پروژه های بزرگ مقیاس برای منطقه ٢٢ آنهم با رویکرد تفریحی و گردشگری حتما نیازمند حمل و نقل عمومی مناسب است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد بعنوان مثال تصور کنید پروژه ایرانمال به صورت کامل افتتاح شود، چه اتفاقی برای ترافیک بزرگراه های اطراف رخ می دهد؟ آیا بزرگراه های اطراف بار و کشش ترافیک و حجم تردد را دارد؟
وی با بیان اینکه ساختار محلات این منطقه به درستی شکل نگرفته افزود: ناپیوستگی و گسستگی هایی بین محلات و مراکز این منطقه وجود دارد و این مسئله سبب مشکلاتی از جمله کاهش یکپارچگی فضایی و کاهش امنیت در محلات منطقه ٢٢ شده است که باید برای این مشکل نیز چاره اندیشی شود.

تعریف پروژه های بزرگ مقیاس برای منطقه ٢٢ آنهم با رویکرد تفریحی و گردشگری حتما نیازمند حمل و نقل عمومی مناسب است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد بعنوان مثال تصور کنید پروژه ایرانمال به صورت کامل افتتاح شود، چه اتفاقی برای ترافیک بزرگراه‌های اطراف رخ می دهد؟ آیا بزرگراه‌های اطراف بار و کشش ترافیک و حجم تردد را دارد؟

طرح تفصیلی جدید قرار نیست در منطقه ٢٢ معجزه کند
اعطا در ادامه با بیان اینکه بلندمرتبه سازی در منطقه ٢٢ فراتر از ظرفیت منطقه بوده و حتی در سالهای٩٣_٩۴ بحث هایی در مورد قرارگیری برج سازی های انجام شده در مسیر بادهای تهران ایجاد شد که هنوز به صورت علمی این مسئله تایید یا رد نشده است، افزود: بارگذاری ها به حدی است که حتی دید و منظر عمومی را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است بگونه ای که دریاچه چیتگر به واسطه برج سازی های اطرافش محصور شده و تبدیل به حیاط و حوض تعدادی از برج های اطراف شده است.
وی افزود: کلیات طرح تفصیلی جدید به تصویب رسیده و دبیرخانه شورایعالی معماری و شهرسازی طرح جدید را برای بررسی به کمیته فنی ارجاع داده است و بنظر می رسد طی چندماه آتی این مهم تصویب و برای اجرا به شهرداری ارجاع داده شود.
وی با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید قرار نیست در منطقه ٢٢ معجزه کند و تنها می‌تواند چالش‌های فعلی منطقه را تسهیل کند، اظهار کرد: بلندمرتبه سازی از سال ٩٣ در تهران ممنوع است و برج‌هایی که در حال حاضر در این منطقه ساخته می‌شود یا قبل از توقف مجوز دریافت کرده و یا براساس تخلف در شهرداری در زمان ممنوعیت مجوز اجازه ساخت و ساز صادر شده است.