در دوران جدید ارتباطی، بین متقاضی و داوطلب برای برآورده شدن نیازها، دیگر رسالتی بر گردن رسانه وجود ندارد که پیام درست و سرراستی به شما برساند. شما خود بخشی از مسیر باورپذیری هستید بنابراین باید بسیار هوشیارتر از قبل رفتار کنید‌‌. باید بدانید در بسیاری موارد انتشار عکس‌های دردناک از حیوانات، ویدئوهای فجیع از آسیب‌هایی که دیده‌اند و صرفا پرداختن به بخش غم‌انگیز چنین صنعتی، راهی برای جذب سرمایه و جلب توجه و دل‌رحمی مخاطب است که اغلب با یک شماره کارت زیر پست‌ها از شما می‌خواهند به عنوان یک شهروند متمدن و ارزشمند برای حمایت از حیوانات پول واریز کنید.

تغییر الگوی رفتاری با حیوانات

در دنیای مدرن امروز یا بهتر بگویم دنیای متمایل به کسب امتیاز با نشان دادن وجوه شاخص زندگی مدرن، توجه به حیوانات چه به شکل نگهداری از آن‌ها در خانه و جایی نزدیک‌تر به زندگی انسان چه به شکل کمپین‌های اجتماعی حمایت از حیواناتِ خیابانی جای مهمی برای خود باز کرده است. در مقایسه با ده سال پیش می‌توانیم به وضوح تغییر رفتار مردم در کشور را این‌طور مشاهده کنیم.

با توجه به آخرین آمار رسمی در سال ۸۸ تنها حدود یک میلیون سگ در خانه با صاحبانشان زندگی می‌کردند که این آمار در سال ۹۸ به حدود چهار میلیون رسیده است. مردم خصوصا در کلان‌شهرها با رویکردی مهربان‌تر و شاید بتوان گفت آگاه‌تر با حیوانات رفتار می‌کنند و میزان آزار رسانی عمومی و ترس از حیوانات در ظاهر و در پوسته‌ی ارتباطی نهادهاد مردمی به شکل قابل توجهی کم شده است. شما بسیار بیشتر از قبل حیوانات خانگی تربیت‌شده در خیابان می‌بینید و احتمالن تمایل شخصی‌تان به عنوان یک فرد نوعیِ ساکن در چنین جغرافیا با چنین فرهنگی نسبت به (اغلب) سگ‌هایی که با صاحب خود در خیابان راه می‌روند بیشتر شده است. یا چنین تصویری کمتر از قبل جلب توجه می‌کند. چون فرم زیست و زندگی سال‌های اخیر، این شاخصه را در خود هضم کرده است و به شما با چنین رفتار پذیرنده‌ای مقبولیت بیشتری می‌دهد.

ارتباط بیشتر با حیوانات

در آمار آمده که در مقایسه با گذشته تعداد بیشتری از خانواده‌های مذهبی هم با رعایت اصول اعتقادی خود اقدام به نگهداری حیوانات خانگی کرده‌اند. بخشی از این تغییر رفتار هم البته مرهون تغییر بنیادی نگاه انسان به دیگر موجودات و امکان برقراری ارتباط با آن‌هاست که تا پیش از این شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. امروزه از تعداد آدم‌های بسیار بیشتری می‌شنوید که از اصالت رابطه‌ی عاطفی با سگ خود به وجد می‌آیند و معتقدند حالشان با حیوان خانگی، بهتر از بسیاری دیگر از انسان‌هاست. این دسته البته دسته‌ی محدوی از مردم کشور را شامل می‌شوند و هنوز در اقلیت هستند.

دسته‌ی بزرگ‌تر را حامیانی تشکیل می‌دهند که به هر دلیل میل به نگهداری از حیوان در خانه را ندارند اما برایشان نوعی دغدغه‌ی اجتماعی یا انسانی ایجاد شده است. آن‌ها می‌خواهند یک فرد موثر در حمایت و همراهی با ان‌جی‌اوهای بسیاری باشند که این روزها از هر شهر و حتا گاهی روستایی سربرآورده و شعار همه یکی‌ست؛ نگهداری و مراقبت از حیوانات. و جالب آن‌که این تمایل و حساسیت اجتماعی که گاهی حتا با مخالفت‌های قدرت حاکم مواجه شده است صنعتی را بر پا کرده که اگرچه صدای عمومی آن کمک به چرخه‌ی زیست محیطی و حیوانات خیابانی‌ست اما آسیب‌ها و فساد غیرقابل چشم پوشی در دل خود جای داده است.

نقش رسانه

حالا سوال این‌جاست که هر کدام از ما با توجه به رسالت اجتماعی یا تمایل شخصی خود چه‌طور می‌توانیم هم کمک‌کننده باشیم هم از افتادن در دام فعالان پرصدای فضاهای مجازی در امان بمانیم. این سوال شاید جواب ساده‌ای نداشته باشد اما نشانه‌هایی وجود دارد که بهتر است قبل از هر اقدام آن‌ها را بررسی کنیم. پیش از همه باید بپذیریم که در دوران جدید ارتباطی بین متقاضی و داوطلب برای برآورده شدن نیازها، دیگر رسالتی بر گردن رسانه وجود ندارد که پیام درست و سرراستی به شما برساند. شما خود بخشی از مسیر باورپذیری هستید بنابراین باید بسیار هوشیارتر از قبل رفتار کنید‌‌. باید بدانید در بسیاری موارد انتشار عکس‌های دردناک از حیوانات، ویدئوهای فجیع از آسیب‌هایی که دیده‌اند و صرفا پرداختن به بخش غم‌انگیز چنین صنعتی، راهی برای جذب سرمایه و جلب توجه و دل‌رحمی مخاطب است که اغلب با یک شماره کارت زیر پست‌ها از شما می‌خواهند به عنوان یک شهروند متمدن و ارزشمند برای حمایت از حیوانات پول واریز کنید.

این درحالی‌ست که اغلب فعالان یا ان‌جی‌اوهای حقیقی حمایت از حیوانات رفتار درست را ترویج می‌دهند، پول نمی‌خواهند و شما را در فعالیت‌های خود شریک می‌کنند. آن‌ها از پروسه‌ی تبدیل شدن مثلا سگی آسیب‌دیده تا رسیدن به وضعیت سلامتی او ویدئو منتشر می‌کنند و به شما آدرس می‌دهند تا خودتان بتوانید در فضاهایی اغلب در حومه‌ی شهرها آب و غذای مورد نیاز سگ‌ها را تامین کنید.

فرصت‌طلبان همه جا هستند

بسیاری از فرصت‌طلبان که تا پیش از این سود خود را از راه‌های دیگری تأمین می‌کردند به دلیل اقبال عمومی سراغ این صنعت آمده‌اند. به همین دلیل شما باید مخاطبی آگاه باشید و با دیدن هر ویدئوی ناخوشایندی سریع اقدام به کمک نکنید. باید بدانید سودجویانی هستند که با صفحات پر مخاطب و حجم پست‌های بالا اغلب در اینستاگرام با نام حمایت از حیوانات صرفا برای تجارت و کسب سود بیشتر به حیوانات آسیب می‌زنند و از آن آزار ویدئو تولید می‌کنند و برای کمک به همان حیوانی که خودشان به او صدمه زده‌اند پول جمع می‌کنند. و پس از آن دیگر هیچ خبری از بهبود حال سگ یا گربه نمی‌دهند مدتی سکوت می‌کنند و باز سراغ پروژه‌ی جدیدی می‌روند تا موج سواری تازه‌ای را به‌راه اندازند.

همین‌جاست که یک پای صنعت‌های این چنینی روی هیجان‌زدگی مخاطب می‌چرخد. پس شما به عنوان بخش مهمی از جامعه که رفتارتان می‌تواند کمک‌کننده یا بازدارنده باشد باید بدانید چه‌قدر جای مهمی ایستادید. باید تحقیق کنید از فعالان مورد اعتماد یا افرادی که احتمالن می‌شناسید بپرسید و در نهایت برای کمک کمی صبور باشید. اغلب صفحات مخرب به وضعیت حال حیوانات زمان‌بندی دارند و شما را مجاب می‌کنند بالافاصله پول واریز کنید و فرصت اندیشیدن را از شما می‌گیرند.